به گزارش خبرنگار عصر قزوین، در محلهای از شهر قزوین که به عنوان خیابان منبع آب مشهور است، آرایشگاهی با مدلی متفاوت از کسبوکار، فلسفهای انسانی را دنبال میکند. مالک این آرایشگاه، داوود کیا، نه بر اساس نرخ و قیمت، که بر پایه نیکوکاری و یادگاری عزیزان ازدسترفته، کسبوکار خود را اداره میکند.
داوود کیا که ۴۳ سال دارد و ۲۷ سال از عمرش را صرف حرفه آرایشگری کرده، در گفتوگو با خبرنگار عصر قزوین انگیزه خود از راهاندازی آرایشگاه ارزان خود را چنین شرح داد: «این آرایشگاه با مشارکت آقا باقر دوستم راهاندازی شده است. اما فلسفه کار من فراتر از این است. من این کار را برای شادی روح مادرم و دیگر اعضای خانوادهام که از دست دادهام، انجام میدهم.»
مدل اقتصادی «صلواتی»؛ هرکس هرچه دارد
این آراشگر باسابقه با تأکید بر اینکه کار او «مجانی» نیست، بلکه «صلواتی» است، توضیح داد: «در این مدل، مشتریان محترم هستند که مبلغ خدمات را تعیین میکنند. هرکس هرچه دارد و هر مقداری که دوست دارد، در دستگاه کارتخوان میکشد. پولدار باشد یا نباشد، برای ما فرقی نمیکند؛ مهم نیت پاک مردم است.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مدل، توجیه اقتصادی دارد یا خیر، گفت: «ما قطعاً هزینههای جاری داریم، اما اجازه نمیدهیم مساله پول، رابطه صمیمی ما با مراجعان و حال خوبی که قصد ایجاد آن را داریم، خراب کند. ما نرخ مصوب خاصی نداریم و معتقدیم در این محله، رسم و رسوم همین است: هرکس هرچه دارد، میدهد.»
داوود کیا اضافه کرد: بنده موی سر و صورت دامادها را به صورت رایگان اصلاح میکنم و برای بنده مهم نیست که داماد پول داشته باشد یا نداشته باشد.
تأکید بر اتحاد صنفی و انتشار یک فرهنگ
این آرایشگر با سابقه در پایان، بر حفظ روابط خوب با همکارانش تأکید کرد و گفت: «ما با همکارانمان رابطه محترمانهای داریم و کارهای یکدیگر را خراب نمیکنیم. از همه علاقهمندان دعوت میکنم تا از نزدیک با مدل کار ما آشنا شوند. حقیقت را میگویم و اگر فیلم این صحبتها منتشر شود، خوشحال میشوم تا بقیه هم با این فرهنگ آشنا شوند.»
به نظر میرسد مدل کسبوکار داوود کیا در آرایشگاه خود نمونهای از تلفیق اقتصاد مقاومتی با مسئولیتهای اجتماعی و سنتهای نیکوکاری در جامعه باشد.



















